Bah di Australia seburuk zaman Nabi Nuh

January 3, 2011
Keluasan kawasan terbabit sama besar Jerman, Perancis

BRISBANE: Sebahagian besar Queensland dan wilayah timur laut Australia terus ditenggelami banjir dengan keluasan kawasan terbabit sama besar dengan Jerman dan Perancis, menjejaskan lebih 200,000 orang, manakala kerajaan tempatan menyifatkannya seperti banjir zaman Nabi Nuh.


Banjir paling buruk dalam sejarah Australia itu juga menyebabkan sambutan sempena kedatangan tahun baru di Queensland kucar-kacir, manakala seorang ahli politik Queensland, Andrew Fraser menyifatkan bencana alam itu ‘sama seperti bencana zaman Nabi Nuh’, manakala pemulihan mungkin menelan belanja hingga A$1 bilion (RM3.15 bilion).

Seorang wanita berusia 41 tahun yang sedang memandu keretanya ketika cuba menyeberangi sebuah tambak terbunuh selepas dihanyutkan arus deras, menjadikan beliau mangsa pertama bencana alam itu. Mayatnya ditemui kira-kira dua kilometer dari tempat kejadian.

Bandar Rockhamtom terletak kira-kira 600 kilometer ke utara Brisbane dan mempunyai 77,000 penduduk terputus dengan wilayah di Australia, manakala 40 peratus kawasan berpenghuni diramal akan ditenggelami air sedalam sembilan meter hari ini.

Datuk Bandar Rockhampton Brad Carter berkata paras air banjir meningkat lebih cepat daripada yang dijangka apabila air mencapai hingga lapan meter secara mendadak di beberapa kawasan.

“Pasukan penyelamat bertungkus-lumus memindahkan penduduk bandaraya ini sejak beberapa hari lalu dan mereka mungkin terpaksa menunggu sehingga sekurang-kurangnya dua minggu sebelum dibenarkan pulang,” katanya.
Pemangku Pesuruhjaya Polis Queensland, Alistair Dawson, berkata kira-kira 1,000 orang masih berada di pusat pemindahan di seluruh negeri itu dan banjir mungkin mengambil masa sebulan sebelum pulih sepenuhnya.

“Sukar membayangkan keadaan yang berlaku. Kami bersyukur tiada lagi kemalangan jiwa. Sebahagian Queensland masih ditenggelami air, manakala wilayah lain beransur pulih. –AP

Kredit : http://www.bharian.com.my/

0 comments:

Post a Comment

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))