Pemain Indonesia jangan beri alasan remeh bila kalah - Irfan

December 29, 2010
JAKARTA - Penyerang pasukan bola sepak nasional Indonesia, Irfan Bachdim meminta rakan-rakan pasukannya agar tidak memberi alasan-alasan remeh setelah tewas kepada Malaysia.


Bagi Irfan, 22, apa yang penting pada saat ini ialah pasukan Garuda itu harus bangkit serta menyelesaikan misi mereka untuk menebus kekalahan pada perlawanan akhir pertama Piala Suzuki AFF 2010 di Kuala Lumpur minggu lalu.

"Tidak boleh lagi tidur selepas kekalahan ini. Kami pasti melakukannya di Jakarta. Kami harus mampu melakukannya lebih baik lagi berbanding perlawanan yang lalu," kata Irfan dalam akaun Twitter rasminya, semalam.

Pemain tampan itu juga sangat menghargai semangat kesukanan pasukannya yang begitu kental berhadapan dengan kritikan daripa peminat sukan negara yang diwakilinya.

"Seorang pemenang tidak pernah menyerah," katanya lagi.

Pasukan bola sepak Indonesia harus menang dengan jaringan empat gol jika ingin mengembalikan kegemilangan pasukan itu dan sekali gus menjuarai Piala Suzuki AFF 2010 musim ini.

Seorang lagi penyerang Indonesia, Bambang Pamungkas juga sependat dengan Irfan bahawa semangat team pasukan Garuda harus dikembalikan untuk meraih kemenangan.

Biarpun tewas kepada Malaysia pada final pertama, Bambang yakin dapat menebus kekecewaan itu malam esok di Stadium Utama Bung Karno di sini.

"Bukankah masih ada 90 minit lagi di Jakarta kawan-kawan. Tetap semangat... Indonesia masih mampu," luah pemain paling kanan pasukan Indonesia menerusi akaun Twitter.

Pada perlawanan akhir pertama di Stadium Bukit Jalil, Kuala Lumpur Ahad lalu, Bambang diturunkan pada minit ke-80 menggantikan Christian Gonzales.

Pada masa sama, jurulatih skuad Garuda, Alfred Riedl mengakui, dia amat mengagumi kesetiaan penyokong pasukan bola bimbingannya itu.

"Saya sangat kagum dengan penyokong tempatan. Sokongan mereka sangat luar biasa. Mereka sering datang ke hotel tempat kami menginap. Mereka juga menyambut kami di lapangan terbang semasa tiba dari Malaysia.

"Saat ini, walaupun kami kalah, mereka tetap datang memberi sokongan pada kami," katanya kepada wartawan selepas sesi latihan bersama anak-anak buahnya di sini.

Riedl juga optimis, pasukan Indonesia dapat menebus kekecewaan mereka di gelanggang sendiri esok. - Utusan

Kredit : http://www.utusan.com.my/

0 comments:

Post a Comment

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))