Mahu akhiri kempunan 14 tahun: Safiq

December 29, 2010

'Kami perlu fokus, disiplin tinggi sepanjang 90 minit'

DENDAM menebus kekalahan pertama kepada Indonesia sudah dilunas skuad negara di Stadium Nasional Bukit Jalil, Ahad lalu, kini kapten Malaysia, Safiq Rahim (gambar kecil) mahu mengulangi kemenangan ke atas lawan dari seberang itu untuk meraih mahkota kejuaraan pertama.

“Saya mahu menamatkan kemarau 14 tahun negara dan menjulang Piala Suzuki AFF di Stadium Gelora Bung Karno,” kata Safiq. “Saya yakin kami akan pulang sebagai juara.”
Kali terakhir skuad kebangsaan beraksi di kancah final adalah ketika Piala AFF yang dikenali sebagai Piala Tiger mula diperkenalkan pada 1996, tetapi tewas 0-1 kepada Thailand untuk pulang selaku naib juara sahaja.

Menurut Safiq, sukar buat Indonesia mengulangi kemenangan 5-1 ke atas Malaysia kali ini, dan memerlukan keajaiban untuk mengatasi kelebihan tiga gol tanpa bekalan gol di tempat lawan.

“Kami perlu mengekalkan kelebihan yang ada ini dengan melakukan apa yang sudah kami lakukan sepanjang kempen ini,” kata Safiq. “Kami perlu kekal fokus dan disiplin pada baki 90 minit nanti.

Malaysia turun tanpa Mohd Amirulhadi Zainal dan Mahali Jasuli yang mengumpul kad kuning kedua pada aksi di Bukit Jalil, manakala Indonesia turut kehilangan Oktavianus Maniani atas sebab yang sama serta Yongki Ari Wibowo kerana kecederaan.

Kredit : http://www.bharian.com.my/

0 comments:

Post a Comment

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))