Nasrudin sokong Teo, tegur isteri pemimpin negara

December 31, 2010
KUALA LUMPUR, 31 Dis: Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat Nasrudin Hassan menyokong pendirian Ahli Parlimen DAP Serdang, Teo Nie Ching yang mahu meneruskan amalan melawat masjid biarpun dikritik hebat media Umno BN.

Dalam satu kenyataan hari ini, Nasrudin memberitahu bahawa beliau yakin, pendirian Teo itu dibuat kerana telah mula tertambat hati dengan rumah Allah di kala sebahagian umat Islam sendiri ada yang tidak lagi berminat ke masjid atau surau.

"Saya mengalu-alukan ikrar sedemikian...Mudah-mudahan ikrar itu sebagai permulaan untuk beliau melihat dari dekat bagaimana akhlak dan cara hidup Islam yang murni serta menghakis saki baki rasa keliru terhadap agama Islam.

"Wajarlah kita bersyukur kepada Allah SWT. Saya mengucapkan selamat datang kepada beliau," katanya.

Ikrar sedemikian dinyatakan Teo ekoran kntroversi kedua menimpanya ekoran didakwa masuk ke perkarangan Masjid Taman Cheras Jaya, Balakong dengan memakai baju ketat dan melakukan senamrobik bersama-sama jemaah masjid.

Sebelum ini, kontroversi sama menimpa Teo ekoran memasuki masjid di Kajang Ramadan lalu untuk menyampaikan bantuan membina pagar masjid.

Bagaimanapun menurut Nasrudin lagi, imam dan ahli jawatankuasa masjid yang bakal dilawati oleh Teo nanti mestilah mengambil langkah pro aktif untuk memberi penjelasan dan gambaran yang tepat mengenai Islam kepada beliau.

"Namun begitu suka saya tegaskan bahawa Teo Nie Ching pula wajarlah diberitahu beberapa perkara berkaitan adab dan akhlak atau moral yang perlu dipelihara sewaktu beliau melawat atau mengunjungi masjid.

"Kerana mengunjungi masjid sebagai rumah ibadah dan tempat suci ummat Islam tentunya berbeza dengan lawatan beliau ke pasar atau rumah-rumah kediaman biasa," tambahnya lagi.

Kepada pemimpin negara yang beragama islam pula, beliau mahu mereka menunjukkan contoh yang betul khususnya dalam tatacara berpakaian agar tidak mengelirukan orang lain khususnya bukan Islam.

"Saya juga mahu menegur pemimpin-pemimpin ummat Islam, tidak kira dari mana parti dia wakili, agar tidak mendedahkan aurat atau menjaga isteri dan anak-anak mereka tidak mendedahkan aurat serta menjebakkan diri dalam kancah maksiat dan mungkar.

"Barulah ia menjadi contoh yang baik kepada masyarakat dan orang ramai seperti Teo Nie Ching . Kalau isteri pemimpin negara sendiri tidak menutup aurat, maka bagaimanalah pemimpin itu mahu menegur Teo Nie Ching? tentu ia suatu yang sangat memalukan," katanya.

Kredit : http://www.harakahdaily.net/

0 comments:

Post a Comment

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))