Sikap ibu bapa punca anak buat maksiat

January 1, 2011

KUALA LUMPUR: Sikap ibu bapa yang suka campur tangan dan tidak percaya perilaku anak mereka terbabit dalam kegiatan maksiat atau gejala akhlak selepas ditahan pihak berkuasa dikenal pasti antara punca utama meningkatnya krisis sosial.

Tindakan sering menyebelahi anak sendiri dan tidak menyokong aktiviti pencegahan atau penguatkuasaan jabatan agama itu dilihat mendorong meningkatkan kes salah laku akhlak termasuk hubungan luar nikah, maksiat, perjudian dan pergaulan bebas.

Pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI), Datuk Che Mat Che Ali yang mengakui hakikat itu berkata, masyarakat sepatutnya memberi sokongan kepada sebarang aktiviti pencegahan dan tidak hanya mengharapkan pihak berkuasa menjalankan tugas.
“Memang ada ibu bapa yang bertindak seperti ini. Apabila kita maklumkan dan bagi nasihat mengenai kegiatan anak mereka, ibu bapa tidak akan percaya.

“Itulah yang menjadi masalah kerana memang ada ibu bapa yang terlalu sibuk bekerja, hingga langsung tidak menghiraukan apa yang anak mereka lakukan. Jika anak tak pulang ke rumah pun, ada yang tak ambil peduli,” katanya semalam.

Kredit : http://www.bharian.com.my/

0 comments:

Post a Comment

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))