Filem seram pesong akidah penonton?

January 5, 2011
Penghasilan filem bergenre seram, Pontianak pada tahun 1957 dilihat sebagai satu anjakan dalam industri perfileman. Sambutan menggalakkan menyebabkan filem seram mula mendapat tempat di hati penonton.

Selepas itu semakin banyak filem seram dihasilkan penerbit sehinggalah pada tahun 1991 filem Fantasia arahan Aziz M Osman diharamkan Lembaga Penapisan Filem (LPF) dengan alasan filem itu mengandungi unsur tahayul dan boleh memesongkan akidah. Namun filem ini dilepaskan untuk tayangan pada 1994.

Sejak itu, tidak banyak filem seram dihasilkan kerana ramai penerbit bimbang kemungkinan ia akan diharamkan untuk tayangan. Namun keberanian penerbit Metrowealth Movies Production Sdn Bhd (MMP), David Teo menghasilkan kembali filem seram berjudul Mistik pada tahun 2003, bagaikan membuka jalan kepada produksi lain menerbitkan kembali filem seram.

Bagaimanapun keberanian Datuk Suhaimi Baba untuk mencari kelainan dalam industri perfileman dan menghasilkan Pontianak Harum Sundal Malam dilihat sebagai satu fenomena sehinggalah filem-filem seram bagai cendawan tumbuh dan menjadi pilihan penonton.

Jangan Pandang Belakang, Niyang Rapik, Ngangkung, Histeria, merupakan antara filem seram yang mendapat sambutan menggalakkan. Ngangkung misalnya, berjaya mencapai kutipan tertinggi box-office filem Malaysia, dengan kutipan RM8 juta.

Namun di sebalik keghairahan pengarah dan penerbit menghasilkan filem seumpama ini, ada segelintir pihak menganggap ia hanya memberikan kesan tidak baik kepada penonton atau dengan kata yang lebih tepat, memesongkan akidah.

Bagaimanapun, karyawan dan penggiat filem mempunyai jawapan yang tersendiri berhubung isu ini.

Kredit : http://www.sinarharian.com.my/

0 comments:

Post a Comment

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))