United, City pimpin saingan liga

December 28, 2010
LONDON - Dua kelab berjiran, Manchester United dan Manchester City kini menguasai dua tempat teratas Liga Perdana England selepas masing-masing mencatat kemenangan awal pagi semalam.


United yang dibimbing Alex Ferguson menang 2-0 ke atas Sunderland di Old Trafford manakala City yang dibimbing Roberto Mancini menewaskan Newcastle 3-1 di St. James Park.

Kemenangan itu membolehkan United mengukuhkan kedudukan mereka sebagai pendahulu liga kerana bermain kurang dua perla- wanan berbanding City.

Manakala kedudukan City di tangga kedua masih belum selamat kerana boleh dipintas bila- bila masa oleh Arsenal dan Chelsea yang beraksi kurang satu perlawanan.

Dimitar Berbatov muncul wira United apabila menjaringkan kedua-dua gol pasukannya ketika menewaskan Sunderland.

"Dimitar mampu menjaringkan empat atau lima gol jika berjaya menyempurnakan peluang," kata Ferguson yang bangga menyaksikan penyerang dari Bulgaria itu kini menguasai senarai penjaring terbanyak dengan 13 gol.

Carlos Tevez juga turut menjaringkan dua gol manakala satu lagi gol menerusi Gareth Barry ketika menewaskan Newcastle yang kemudiannya memperoleh gol sagu hati menerusi Andy Carrol.

"Lega dapat menyaksikan pasukan kami bangkit sele- pas tewas mengejut kepada Everton sebelum ini. Penting menang perlawanan ini untuk terus bersaing merebut kejuaraan liga," kata Mancini.

Tottenham kekal di tangga kelima liga selepas mencatat kemenangan 2-1 ke atas Aston Villa di tempat lawan walaupun terpaksa bermain 10 orang selama lebih sejam kerana Jermaine Defoe dibuang padang gara-gara menyiku.

"Kehilangan Jermain menyukarkan kami tetapi mujur kami berjaya mengawal permainan. Pada babak kedua kami menggunakan taktik serangan balas pantas dan ternyata ia berhasil," kata pengurus Spurs, Harry Redknapp.

Dua perlawanan pula terpaksa ditunda akibat salji tebal membabitkan pertemuan Blackpool-Liverpool dan Everton-Birmingham. - AFP

Kredit : http://www.kosmo.com.my/

0 comments:

Post a Comment

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))